November 29, 2012

Obra Reciente - Pedro Peschiera (Galería Lucía de la Puente)


Some random thoughts about Spanish and plastic bags in art galleries...
Pablo Patrucco

What’s happening with Spanish? Not only the Royal Academy of Language but also many other institutions are deeply concerned about the level of corruption and contamination that is invading Spanish dialects throughout the world, if you want to keep things simple it is enough to see the ‘spanglish’ phenomena in the US, but there are a lot of countries butchering the language. In my opinion, here in Lima we have one of the best Spanish variations you could ever find, and there are a couple of countries in Latin-America that have different but valid variations, the rest is just rubbish, they can speak Spanish so damn awfully...

After visiting art galleries once or twice a week I have had a few problems with some of the things I’ve seen. Seeing a plastic bag framed is an example of today’s art installations / performance pieces, I think Marcel Duchamp was a genius when he made the first ones, but now every pretentious bastard feels entitled to place a plastic bag in a gallery and sell it for the price of a million plastic bags. So, I can’t say I am much of an expert about this, but I am certainly against that kind of installations, I don’t think they have any real value, and yes, it’s stuff I could do myself in no more than five. 

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Rich Johnston blessing my blog / Rich Johnston bendiciendo mi blog

Ayer se inauguraron dos muestras en la Galería Lucía de la Puente “Obra Reciente” de Pedro Peschiera y “La naturaleza de la defensa” de Alberto Borea. La propuesta de Peschiera se distingue por los tonos monocromáticos de sus objetos, a veces en oposición directa con el tapiz de fondo. Sin duda, su interés también reside en la exploración geométrica de figuras de corte netamente euclidiano. Aunque particularmente lo que me más me gustó fueron dos cuadros compuestos por palabras en latín, con un degradé que iba del blanco, al gris y al negro. Borea, en cambio, opta por la técnica del collage, usando sobre todo fotografías a blanco y negro, aparentemente con pocos elementos, sus piezas dicen más de lo que uno se imaginaría a simple vista. 
my drawing / mi dibujo

Apenas llegué me encontré con Matías Durán Amez, amigo del colegio a quien no veía probablemente hace unos nueve o diez años. Fue divertido conversar con él, me comentó que ha estado dedicándose al cine y que ha participado en películas como “Días de Santiago” y “Las malas intenciones”. Matías me presentó al joven artista Sebastián Cabrera, que había expuesto sus cuadros en la galería el mes pasado. 

En esta ocasión, además de mi infaltable copa de Navarro Correas, también tomé pisco sour, chilcanos y whisky, y me encontré con José Medina, Mariella Agois, Dare Dovidjenko, Carmen Alegre, Hugo Alegre, Irene Tomatis, etc. Fue muy divertido encontrarme con mi gran amiga Ximena Basadre y quedarnos conversando un buen rato. Al final de la noche, cuando hablaba con Julio Garay, me enseñó el catálogo de la muestra que también se había realizado esa misma noche en la Fundación Telefónica y para mi sorpresa encontré entre los artistas a Juan Diego Capurro, amigo del colegio; una lástima que no haya podido ir a esa muestra pero sin duda la visitaré en el transcurso de la próxima semana. 

November 25, 2012

Witch Doctor - Brandon Seifert & Lukas Ketner


Lukas Ketner
“Preventative medicine -- for the apocalypse?”. In a world in which magic and science coexist, the only way to prevent the planet’s destruction is by following the instructions of the doctor… of Witch Doctor. But who is this man and why has he been chosen to cure Earth? Doctor Vincent Morrow is a Sorcerer General, someone who combines the best of two worlds, the cold rationality of science with the uncanny spells of magic. In the best tradition of characters such us Doctor Strange (Marvel Comics Sorcerer Supreme who studied medicine before learning the mystic arts), Doc Macabre (IDW’s specialist in the arcane) or even Doctor House (the best analytic mind and an incomparable talent for figuring out a patient’s personality as well as their illnesses), Vincent Morrow is a man fighting against demons, vampires or monsters, using his intellect and his ability to solve impossible medical mysteries.

Writer Brandon Seifert decided to “show you the monsters you’re familiar with in ways you’ve never seen– by grafting the weirdest stuff in the natural world to them”. Inspired by the most peculiar aspects of biology, Brandon does an extraordinary creative exercise, treating monsters as real living organisms; and combining all that with Vincent Morrow’s ability to get rid of any nasty diseases. Every supernatural threat out there is considered a disease, that can be affected by the Earth’s immune systems (sunlight will turn a vampire into ashes, trolls will turn to stone, gargoyles into dust, and so on), but sometimes a medical intervention is necessary, and that’s when Witch Doctor comes in: to destroy the supernatural menaces that nobody else could defeat.

In Witch Doctor # 0 (published as a backup feature in The Walking Dead # 85 in May 2011), we see Doctor Vincent Morrow callously experimenting on a parasitoid vampire, much to the chagrin of his helper, the paramedic Gast. What kind of substances could we find in a vampire’s fang? Brandon has the answer: “vasodilator, anticoagulant, and an anesthetic”. All of these elements would be necessary for a vampire to immobilize his prey and suck their blood. All the scientific explanations are skillfully balanced with black humor… so when Gast complains about the doctor’s heartless methods he gets accused of being a post-mortem rights activist. 

In the four issue miniseries Witch Doctor fights against demonic possession, fairies hatching their eggs and creatures of the Black Lagoon. We’ve all seen films like “The Exorcist”, but when Vincent Morrow is dealing with possession he has a rather medical approach to it. For him, a demonic possession is akin to an infection, and he has more than one way to fix that, even when he finds a case of super-parasitism “one host, more than one parasite”.
Lukas Ketner

For all intents and purposes, this is our world, except that every monster and demonic creature exist here. But there is something else, there are creatures of indecipherable nature that not even the doctor can fully comprehend, such is the case of Penny Dreadful, the girl / entity that works for the doctor as his anesthesiologist. Two minds coexist within her, one comes from the netherworld and one has still some traces of human rationality. In order for her to survive she must feed on all the mythical creatures that the doctor sees on a daily basis. 

The origin of all this supernatural evil is partly based on H. P. Lovecraft’s Cthulhu Mythos; Brandon states that millions of years ago gigantic alien creatures known as the Archaeons landed on our planet, their sole presence was enough to cause a cataclysm that meant the extinction of the dinosaurs, and for millions of years these Archaeons have been hibernating, although just like with any living creature, the microscopic organisms that resided in them had enough biological independency to keep on living. And all supernatural beings are somehow linked to these primordial extraterrestrial bacteria. There are some who think the Archaeons might awaken in our era, and that would certainly mean the end of the world. 

I found especially fascinating how Brandon affirms certain theories about the Archaeons and the fact that they are much more powerful than gods: “gods metabolize worship, awe, fear”, and if you think about it, it’s true. Every religion consists necessarily on at least one -if not all- of these sine qua non conditions: you worship a god, or you admire a god or you fear a god. Gods need that, they need human souls and worshipping to exist. The Archaeons are so powerful that they need none of that.  

Issues # 0, 1 and 2 are great self-conclusive stories that tell us everything we need to know about this world while making us feel intrigued and seduced by the characters. Issues # 3 and 4 are a 2-part story that delves into the fish people (creatures that resemble the classical monster from the Black Lagoon), here we learn more about the Archaeons and Vincent Morrow’s destiny. After the miniseries, there was a one-shot titled “Resuscitation” which starts by mimicking a very well-known urban legend: a man wakes up in a bathtub filled with ice and he has in incision… he’s probably missing a kidney. Except, in this case, we see a man that has had one kidney replaced by a mummified kidney extracted from an old Egyptian deity that has been embalmed for centuries. 


Parasitoid vampire / vampiro parasitoide
Brandon is a great writer with a lot of imagination. He has truly created an entire world, and that’s no easy task. Better yet, he has created a very fascinating universe and he has reconciled magic with science. And that’s what I said in the letter that was published in the Resuscitation one-shot: “I’m fascinated by a whacky world in which science and magic can coexist, in which eerie creatures and sinister doctors can quarrel in the most unexpected ways”. 

Brandon Seifert and Lukas Ketner work so good together that at moments it is evident they are close friends. Obviously they share the same interests and passions. Personally, I can’t possibly imagine another artist in charge of Witch Doctor. Lukas Ketner is also new in the business, but he has more talent than a lot of pencilers working for the big two. For starters, he has done something that isn’t always easy for an artist: he has exceled doing both, interior art and covers. Some artists are great doing covers but not so good on interior art, and vice versa. Lukas, however, does a superb job in every of the six covers of Witch Doctor. We have to admire the creepy expression of Witch Doctor on issue # 0 and the riveting designs of his medical artifacts, instead of a stethoscope he has a mystic eye and instead of a regular injection he has a golden needle with jewels in the shape of a skull. There is so much thought and beauty in Lukas designs, he manages to give weight to elements that, due to their fantastic nature, would probably float away. In his hands, the sword Excalibur is real, and even an umbrella made of angels and devils desiccated flesh is real too. 
Demonic possession / posesión demoníaca

In the four covers of the miniseries Lukas plays with white backgrounds to enhance the impact of what we see in the foreground. In the first cover we have the contorted body of a boy possessed by a demon and the doctor trying to figure out what’s going on. This is a cover so strong that you would buy the book based solely on that image. And that’s what covers should accomplish, and that’s what many artists forget nowadays. The second cover is so beautifully inked that it could work perfectly as a black and white illustration; surely Lukas Ketner has been influenced by masters such as Bernie Wrightson and other legendary creators. In the third cover we see the doctor performing an autopsy, I absolutely love the way Lukas pays homage to the Creature of the Black Lagoon (plus, the gooey consistency of what the doctor is holding in his hands is awesome). In the fourth cover, we see the doctor holding Excalibur and a group of silhouettes that force us to imagine what kind of monstrosities he has to fight against. Finally, the Resuscitation one-shot is really amazing. The human skeleton and all his inner organs and veins are exposed, we can see what’s inside of us and that is always very discomforting (unless, of course, you’re in med school), the bandages in the corners are also a very nice touch.

There’s so much thought put into every drawing Lukas does. I know this project was years in the making, and that really shows. No detail has been overseen, no design is simplistic. I’ve heard other authors talking about their projects using the expression “years in the making” and after reading those comics I feel like they’ve been wasting their time, because for some people “years in the making” means not paying attention to an idea for a long time. For Brandon and Lukas it’s the opposite, it’s an example of how one can develop an idea over a long period of time. And the result, like a good wine, had to go through a maturing process before being released. This month a new miniseries of Witch Doctor begins. Will it be just as great as the previous issues? Hell yeah!
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Fairy / Hada
"¿Medicina preventiva -- para el apocalipsis?". En un mundo en el que la magia y la ciencia coexisten, el único modo de prevenir la destrucción del planeta es seguir las instrucciones del doctor... del Doctor Brujo. ¿Pero quién es este hombre y por qué ha sido elegido para curar la Tierra? El doctor Vincent Morrow es un gran hechicero, alguien que combina lo mejor de dos mundos, la fría racionalidad de la ciencia con los extraños conjuros de la magia. En la mejor tradición de personajes como Doctor Strange (el Hechicero Supremo de Marvel, quien estudió medicina antes de aprender las artes místicas), Doc Macabre (el especialista de lo arcano en IDW) o incluso Doctor House (la mejor mente analítica y un incomparable talento para descifrar la personalidad de un paciente así como sus enfermedades), Vincent Morrow es un hombre que lucha contra demonios, vampiros o monstruos, usando su intelecto y su habilidad para resolver imposibles misterios médicos.
Penny Dreadful eating / Penny Dreadful comiendo

El escritor Brandon Seifert decidió "mostrarte los monstruos que te son familiares en formas que nunca has visto- insertando en ellos las cosas más extrañas del mundo de la naturaleza". Inspirado por los más peculiares aspectos de la biología, Brandon realiza un extra-ordinario ejercicio creativo, tratando a los monstruos como organismos vivientes reales; y combinando todo ello con la habilidad de Vincent Morrow para deshacerse de las enfermedades fastidiosas. Cada amenaza sobrenatural es considerada una enfermedad, que puede ser afectada por el sistema inmunológico de la Tierra (la luz del sol convertirá a un vampiro en cenizas, a los trolls en piedra, a las gárgolas en polvo, etc.), pero a veces la intervención médica es necesaria, y esa es la tarea del doctor: destruir las amenazas sobrenaturales que nadie más podría derrotar. 

En Witch Doctor # 0 (publicado en las páginas finales de The Walking Dead # 85 en mayo del 2011), vemos al doctor Vincent Morrow experimentando cruelmente con un vampiro parasitoide, algo que enerva a su ayudante, el paramédico Gast. ¿Qué tipo de substancias podríamos encontrar en el colmillo de un vampiro? Brandon tiene la respuesta: "vasodilatador, anticoagulante y un anestésico". Todos estos elementos serían necesarios para que un vampiro pueda inmovilizar a su presa y chuparle la sangre. Todas las explicaciones científicas están hábilmente balanceadas con humor negro... así que cuando Gast se queja de los métodos insensibles del doctor, es acusado de ser un activista a favor de los derechos post-mortem.

En la miniserie de cuatro capítulos de "Witch Doctor", él lucha contra posesiones demoníacas, hadas que incuban sus huevos y criaturas de la Laguna Negra. Hemos visto películas como "El exorcista", pero cuando Vincent Morrow se encarga de una posesión tiene un enfoque bastante médico. Para él, una posesión demoníaca es afín a una infección, y tiene más de un modo de curarlas, incluso cuando encuentra un caso de súper-parasitismo "un huésped, más de un parásito".
Creatures of the Black Lagoon / criaturas de la Laguna Negra

Se debe resaltar que este es nuestro mundo, excepto que cada monstruo y criatura demoníaca existen aquí. Pero hay algo más, hay criaturas de naturaleza indescifrable que ni siquiera el doctor puede comprender del todo, tal es el caso de Penny Dreadful, la chica / entidad que trabaja con el doctor como su aneste-sióloga. Dos mentes coexisten en ella, una viene del inframundo y la otra aún tiene algunos restos de racionalidad humana. Para que ella sobreviva, debe alimentarse de las criaturas míticas que el doctor ve a diario.

El origen de todo el mal sobrenatural se basa en parte en los Mitos de Cthulhu de H. P. Lovecraft; Brandon señala que hace millones de años, gigantescas criaturas alienígenas conocidas como los Archaeons aterrizaron en nuestro planeta, su sola presencia causó el cataclismo que significó la extinción de los dinosaurios, y por millones de años estos Archaeons han estado hibernando, aunque como pasaría con cualquier criatura viva, los organismos microscópicos que residían en ellos tenían suficiente independencia biológica para seguir viviendo. Y todos los seres sobrenaturales están de algún modo vinculados a estas bacterias extraterrestres primordiales. Algunos piensan que los Archaeons podrían despertar en nuestra era, y eso significaría el fin del mundo.

Me pareció fascinante cómo Brandon afirma ciertas teorías sobre los Archaeons y el hecho de que son más poderosos que los dioses: "los dioses metabolizan la adoración, el asombro, el miedo", y si lo piensan es cierto. Toda religión consiste necesariamente en al menos una -si no todas- de estas condiciones sine qua non: adoras un dio, o lo admiras o le temes. Los dioses necesitan eso, necesitan almas humanas y adoración para existir. Los Archaeons son tan poderosos que no necesitan nada de eso.

Los números 0, 1 y 2 son historias auto-conclusivas de gran nivel que nos dicen todo lo que necesitamos saber sobre este mundo mientras que nos hace sentir intrigados y seducidos por los personajes. Los números 3 y 4 son una historia de 2 partes que explora a la gente pez (criaturas que se asemejan al clásico monstruo de la Laguna Negra), aquí averiguamos más cosas sobre los Archaeons y el destino de Vincent Morrow. Luego de la miniserie hay un número especial titulado "Resucitación" que empieza imitando una bien conocida leyenda urbana: un hombre despierta cubierto de hielo en una tina con una incisión... es probable que le falte un riñón. Excepto, en este caso, vemos a un hombre a quien le han reemplazado un riñón con un riñón momificado extraído de una antigua deidad egipcia que ha sido embalsamada hace siglos.
Mummified kidney / riñón momificado

Brandon es un escritor grandioso con mucha imaginación. Ha creado un mundo entero, algo que no es una tarea fácil. Mejor aún, ha creado un universo muy fascinante y ha reconciliado magia con ciencia. Y eso es lo que dije en mi carta que fue publicada en Resucitación “Estoy fascinado por un mundo loco en donde la ciencia y la magia coexisten, en donde criaturas tenebrosas y doctores siniestros pueden luchar de las formas más inesperadas”.

Brandon Seifert y Lukas Ketner trabajan tan bien juntos que por momentos se hace evidente que son buenos amigos. Obviamente comparten los mismos intereses y pasiones. Personalmente no me puedo imaginar a otro artista a cargo de Witch Doctor. Lukas Ketner también es nuevo en el negocio, pero tiene más talento que muchos de los dibujantes que trabajan para Marvel y DC. Para empezar, ha hecho algo no siempre es fácil para el artista: he demostrado excelencia tanto en el arte interior como en las portadas. Algunos artistas son buenos haciendo carátulas pero no tan buenos en el arte interior, y viceversa. Lukas, sin embargo, hace un trabajo soberbio en cada una de las seis portadas de Witch Doctor. Tenemos que admirar la expresión macabra en Witch Doctor # 0 y el cautivador diseño de sus artefactos médicos, en vez de un estetoscopio tiene un ojo místico y en vez de una inyección tiene una aguja dorada con joyas en forma de cráneo. Hay tantas ideas y belleza en los diseños de Lukas, él se las arregla para darle peso a elementos que, por su naturaleza fantástica, probablemente flotarían. En sus manos, la espada Excalibur es real, e incluso el paraguas hecho con carne disecada de ángeles y demonios es también real.

En las cuatro portadas de la miniserie, Lukas juega con un fondo blanco para resaltar el impacto de lo que vemos en un primer plano. En la primera portada tenemos el cuerpo contorsionado de un niño poseído por un demonio y al doctor intentando resolver la situación. Esta es una portada tan fuerte que podrían comprar el cómic sólo gracias a esta imagen. Y eso es lo que las portadas deben hacer, y eso es lo que muchos artistas olviden hoy en día. La segunda portada está tan bien entintada que podría funcionar a la perfección como una ilustración a blanco y negro; sin duda, Lukas Ketner ha sido influenciado por maestros como Bernie Wrightson y otros creadores legendarios. En la tercera portada vemos al doctor realizando una autopsia, me encanta el modo en el que Lukas rinde homenaje a la Criatura de la Laguna Negra (además, la consistencia viscosa de lo que el doctor sujeta en sus manos es tremenda). En la cuarta portada, vemos al doctor sujetando Excalibur y un grupo de siluetas que nos obliga a imaginar qué tipo de monstruosidades está por enfrentar. Por último, el especial "Resucitación" es más que asombroso. El esqueleto humano y todos sus órganos internos y venas están expuestos, podemos ver lo que está dentro de nosotros y eso siempre es algo incómodo (a menos, por supuesto, que estudiemos medicina), las vendas en las esquinas son un buen toque.

Hay mucho pensamiento en cada uno de los dibujos de Lukas. Sé que este proyecto estuvo en proceso durante años, y eso es algo que se ve. Ningún detalle ha sido descuidado, ningún diseño simplificado. He escuchado a otros autores hablar sobre sus proyectos usando la expresión "años en proceso" y luego de leer esos cómics siento que han estado desperdiciando su tiempo, porque para algunos "años en proceso" significa no prestarle atención a una idea por mucho tiempo. Para Brandon y Lukas es lo opuesto, es un ejemplo de cómo una idea se puede desarrollar en un periodo largo de tiempo. Y el resultado, como un buen vino, tenía que pasar por un proceso de maduración antes de salir a la venta. Este mes comienza una nueva miniserie de Witch Doctor. ¿Será tan grandiosa como los números previos? Sí, demonios.

November 23, 2012

Dédalo - Exponatale 2012


Pablo Patrucco
I have a friend that upholds a rather controversial theory: “No one is able to love, all the persons have the same biological needs of reproduction and that’s it”. I still remember our discussions. We began to stray, then, into a question of whether or not love was a simple biological need or something more wondrous and uncanny. To him, love was a lie, the merest trifle by comparison with biology or the will of the body, as he so aptly put it. This point did sit festering in the back of my mind, though. While I was not prepared, on initial hearing, to acknowledge there might be any iota of truth in my friend’s assertion, I found myself coming back to the point over and over, much in the same way you might find your tongue constantly probing a loose tooth, no matter how painful. Was it possible? Was it possible that love was just a lunatic creation that writers have perpetuated throughout the ages, from the dawn of time? I recall those words, that sometimes the things that may or may not be truth, are the things that a man needs to believe in the most. And therein lies the ultimate test.
Pablo Patrucco

I would like to think that to fall in love with someone means that you are not only admiring a body, but a soul, a mind and a heart. Everything combined, for a person is a whole, not only skin or hair. Sure, some people have their way with a gorgeous body and that’s it. But I do not accept that a relationship could be possible with a person that only has a good body, a good surface. And as for love at first sight, I guess it could be possible provided that you fall in love for more than one reason. I found a very enlightening phrase in Constantino Carvallo’s book: “For a long time now I don’t believe in reasons. Why we do the things we do?, how do we choose the things we choose? One can search in successive phases the reasons of one’s acts and find, many years later, new explanations that will answer the never ending question of why, why did you take that decision, why did you do that? Why did I study philosophy? What am I doing in this place? What forces me to do what I do? Why do I commit myself with something that is not interesting for others? Why am I like this?, who silences me when I want to speak and, sometimes, who speaks when I am hearing my voice? These are interrogations not worthy of a place in the great gold book of philosophy; but to me are a mystery, the mystery of life itself and the search of that interior place where decisions are taken. Who rules in men? Reason? Emotions? The key question is Why. Men are influenced by sometimes incomprehensible factors. These incomprehension is full of reasons, and many believe in those reasons with conviction, and they proclaim them so much that they end up believing in them. But seduction barely gives you motives, never reasons. Causes of movement. Like some dark eyes, a certain grace in the way of walking, or a warmness in the voice can be the motive of love. We don’t know”.

When we really like someone, we have thousand of details in our mind, small things, but essential things. At first we might admire the other person’s body, but then we learn to love and cherish all these details. No one in the world could persuade you in admiring qualities that are not there. Makes one think, doesn’t it?
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Ayer se realizó el evento anual más importante de Dédalo, la XVII Exponatale. Quedé fascinado por la enorme creatividad de todos los artistas y diseñadores que han elaborado un sinfín de objetos preciosos justo a tiempo para la temporada navideña. 

Apenas llegué me encontré con Rossella Di Paolo, importantísima poeta peruana que fue mi profesora en la PUCP. Nos quedamos conversando un rato, la última vez que la vi fue en Lucía de la Puente, y antes de eso en el salón de clases de la facultad de literatura, en el ya lejano 2008.

Después me encontré con Louise Böttcher, la mamá de Joshua, uno de mis mejores amigos del colegio. Nos quedamos hablando un buen rato, recordando las épocas en las que todavía Joshua y yo estábamos en el colegio. No veía a Louise desde el 2011, porque Joshua estuvo todo un año en Cerro de Pasco haciendo su SERUM (Servicio Rural y Urbano Marginal de Salud). En un par de semanas es cumpleaños de Joshua así que ahí nos veremos nuevamente.
mi dibujo

Durante la noche saludé a muchos de los visitantes asiduos de Dédalo, pero fue especialmente gratificante encontrarme con Arturo José Valdés Hamann, uno de mis grandes amigos que, según me cuenta, acaba de tener una hija. Qué duro debe ser asumir la paternidad a los 25 años, pero Arturo José se veía feliz a pesar de los retos que lo esperan. 

Luego de tomarme un vodka tonic, un vodka con jugo de naranja y un maracuyá sour (que estaba tan delicioso como los que hago yo), saludé a Alonso Cueto, a Pepe Tudela (gerente de programación de Plus TV a quien conocí en el canal), a Fernando Carvallo, a Sebastián Lores, a Eduardo Lores, a María Elena Fernández. Y quedé encantado con el Cuarteto Morella, un grupo de chicos de 17 años del colegio Pestalozzi que se encargaron de hacer de la música el punto central de esta Exponatale. Al final felicité a Pablo Alayza y a Kuno Vollprecht por tanta buena música.

November 20, 2012

Madrox - Peter David & Pablo Raimondi


David Lloyd (covers / portadas)
In the Marvel Universe there are thousands of fictional characters, most of them with quite reiterative powers (flight, super-strength, energy rays, etc.), and it couldn’t be any other way, after all, there can only be so many superpowers a writer can imagine. Sometimes, however, we come across unique creations that have not only endured throughout the decades but that have evolved too. One of them is Madrox, the Multiple Man, a character of infinite possibilities.

When he was first created, Multiple Man was presented as a mutant with the ability to create duplicates of himself (dupes). Certainly, a guy with the ability to clone himself at will could surely come in handy in any battle (he would be, after all, a one man army in the most literal term). Nevertheless, some fans didn’t take seriously this kind of power, and due to the negligence of some writers the character staid in limbo for some time until Peter David rescued him during his first X-Factor run in the 90s.

In 2004, under the Marvel Knights banner, Peter David once again returned to Madrox in this 5-issue miniseries that at last turned the Multiple Man into one of Marvel’s most complex and fascinating heroes. Combining references of the noir cinema genre and a very refined sense of humor, Peter David reminded us why in a world populated by countless superheroes Madrox was, indeed, an exceptional creation. 

Before 2004, Madrox had been portrayed as a competent combatant (obviously, his ability to turn into 10 or 100 replicas of himself always gave him a numerical and tactical advantage) and that was it. Peter David goes further and makes us realize that every one of these ‘dupes’ has a well-defined personality and can exist by itself for an undetermined amount of time. Now, who wouldn’t want the ability to be everywhere at once? For over a year, Madrox has been sending countless duplicates around the world. Some have trained with the shaolin masters, others have attended med school, others have infiltrated the underworld, etc. The experience of hundreds of individuals as well as their knowledge is at Madrox’s fingertips. And as he summons all of his dupes into New York, more accurately, into Mutant Town, he absorbs them and absorbs all they’ve done.

Of course, being ubiquitous doesn’t guarantee one’s safety. And when the Multiple Man finds one of his dupes stabbed, he absorbs him and his memories only to find out that someone is after him. His life is in danger and he can either stay put in New York or leave the city and investigate why he is being targeted for extermination. He must travel to Chicago, leaving one dupe behind to help Strong Guy and Wolfsbane (his former X-Factor colleagues).

Wolfsbane and Strong Guy investigate the case of a woman who thinks her husband is cheating on her by means of astral projection. Since they are in Mutant Town, even the weirdest things are possible. And so Wolfsbane confirms the woman’s suspicions and finds out that the man’s astral projection is engaging in sexual activities with another man.

Meanwhile, in Chicago, Madrox runs into one of his old acquaintances, Stringer, a respected journalist. Accompanied by two dupes, one of them starts touching Stringer’s face in an unabashedly flirtatious manner. Quickly, Madrox reabsorbs his dupes explaining that they are all different aspects of his personality, and that according to Sigmund Freud, we all have an innate bisexuality (Freudian theory tells us that “every person has the ability to become bisexual at some time in his or her life” so it’s perfectly logical for Madrox to have a bisexual dupe).

Straight, bisexual, shaolin monk, small time crook, altruist, selfish, Madrox is all of these things and at the same time none of them. His elucidation is very eloquent: “I can live any life I want. Go in any direction, follow all potential fates simultaneously. But if everything’s possible… then what’s the point of anything”. To some degree, we all experience similar existential doubts. Sometimes our actions depend on the circumstances, and sometimes we obsess about ‘what ifs’… (What if I win the lottery? What if I still had a steady relationship? What if I lose my job?) and that doubt can render us immobile. For Madrox is even worse, because he can indeed try all these multiple combinations, all the ‘what ifs’. But because he can do all of it he also feels he can’t do anything at all.
Wolfsbane, Strong Guy & Madrox

Peter David has written a comic book highly entertaining and deeply philosophical. There is a reason why Madrox has never been a part of the X-Men. He doesn’t fit in. He’s not the typical hero, he can’t live his life as easily and as automatically as most people can. Jacques Lacan reinterpreted Freudian theory affirming that a discontent individual (such as Madrox) reveals a psychic structure that is constituently exscinded by language. And it’s also through the particular language of each of Madrox’s dupes that we learn the myriad of possibilities and aspects that are buried deep down in the protagonist’s mind. When Madrox creates five dupes to break into a house all of them react and talk differently. One of them accuses Madrox of “illegal trespassing” and threatens to call the police, other considers that if a Madrox dupe was killed he had it coming, other, on the contrary, seeks revenge, other is a pacifist who wants to stay out of the situation, other simply wants to go home and watch TV.  The exscinded mind, in Madrox’s case, is also the exscinded duplicate. He can create identical copies of himself but none of them act even remotely as the original would expect.
uncontrollable duplicates / duplicados incontrolables

When you can go in all directions at once, suddenly you can’t prioritize one over the other. They are all equally important, they are all equally meaningless. After Madrox breaks into a mysterious mansion, he finds a mobster, his hot girlfriend and his dangerous henchmen (one of them was, in fact, responsible for killing Madrox’s dupe). Captured and locked down, Madrox creates a dupe to break free. However, his duplicate is a manic-depressive who doesn’t care about getting free because in the end to be alive or to be dead it’s all the same to him. 

Time and time again, Madrox has a hard time dealing with his uncontrollable duplicates. When there’s a fire and he needs to be rescued, the dupe he creates simply runs for his life (“I must’ve made a dupe who’s the incarnation of my sense of self-preservation”); later on, one of his dupes points a gun to his head after trying to drown him (which would be an incarnation of the self-destructive aspect we all carry within ourselves). It’s fascinating to observe a character fighting not only against his rivals but also against himself, like any real human being, Madrox has doubts and questions, harbors love and hate, and under stress he can react in a very unpredictable way. In the end, he doesn’t know if he manages to survive the attack of the gangster’s woman thanks to his special abilities or to his sheer dumb luck. And that’s what’s so great about Madrox, he’s unpredictable, and his adventures have nothing in common with the boring and average “good guys versus bad guys” stories that are so common in most of DC or Marvel’s titles.

Without a doubt, Peter David is one of my favorite American writers, and Madrox is one of his greatest works. However, it would be very unfair of me not to mention the magnificent artistic team of this miniseries: David Lloyd (the artist of “V for Vendetta”) excelled himself illustrating the covers. And penciler Pablo Raimondi and inker Drew Hennessy also did a great work. Pablo is an Argentinian artist that has mastered a very expressive style that oozes realism and also sensuality. Guys or girls, Pablo sure knows how to make them all look attractive. His action scenes are vibrant and his calm moments are a perfect invitation for us to take a deep breath and admire his art. With clean lines, an excellent balance between light and shadows and an enormous visual creativity (made evident, for instance, in the design of the monstrous woman that turns into a spider), Pablo is the ideal artist for this miniseries that is, definitely, a must read.  
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The depressive side of Madrox / el lado lado depresivo de Madrox
En el universo Marvel hay miles de personajes ficticios, muchos de ellos con poderes bastante reiterativos (vuelo, súper-fuerza, rayos energéticos, etc.), y no podría ser de otro modo, después de todo, un escritor sólo puede imaginar una cantidad limitada de súper-poderes. A veces, sin embargo, nos encontramos con creaciones únicas que no sólo han resistido el paso de las décadas sino que también han evolucionado. Uno de ellos es Madrox, el Hombre Múltiple, un personaje con posibilidades infinitas.

Cuando fue creado, el Hombre Múltiple fue presentado como un mutante con la habilidad de crear duplicados de sí mismo (duplis). Por cierto, un sujeto con la habilidad de clonarse a voluntad sería útil en cualquier batalla (él podría ser, después de todo, un ejército de un sólo hombre en el sentido más literal). No obstante, algunos fans no se tomaron este tipo de poder en serio, y a causa de la negligencia de algunos escritores el personaje se quedó en el limbo hasta que Peter David lo rescató para su primera etapa en X-Factor en los 90.

En el 2004, bajo el sello "Marvel Knights", Peter David regresó una vez más a Madrox en esta miniserie de 5 capítulos que por fin convirtió al Hombre Múltiple en uno de los héroes más fascinantes y complejos de Marvel. Al combinar referencias del género del cine noir y un muy refinado sentido del humor, Peter David nos recordó por qué en un mundo habitado por incontables súper-héroes Madrox era, de hecho, una creación excepcional.

Antes del 2004, Madrox había sido retratado como un combatiente eficiente (obviamente, su habilidad de convertirse en 10 o 100 réplicas de sí mismo siempre le daba una ventaja táctica y numérica) y nada más. Peter David va más allá y hace que nos demos cuenta de que cada uno de estos 'duplis' tiene una personalidad bien definida y puede existir por sí mismo por una cantidad indeterminada de tiempo. ¿Quién no quisiera la habilidad de estar en todas partes al mismo tiempo? Por más de un año, Madrox ha estado enviando incontables duplicados por todo el mundo. Algunos se han entrenado con maestros shaolin, otros han llevado cursos de medicina, otros se han infiltrado en el bajo mundo, etc. La experiencia de cientos de individuos, así como sus conocimientos, está a disposición de Madrox. Y cuando convoca a todos sus duplis a New York, o con más exactitud, a Pueblo Mutante, los absorbe y absorbe todo lo que han hecho.
Weird sexual encounter / extraño encuentro sexual

Por supuesto, ser ubicuo no garantiza la seguridad. Y cuando el Hombre Múltiple encuentra a uno de sus duplis apuñalado, lo absorbe junto con sus recuerdos sólo para descubrir que alguien lo persigue. Su vida está en peligro y él puede quedarse en New York o salir de la ciudad e investigar por qué es el blanco de un exterminador. Debe viajar a Chicago, dejar atrás a un dupli para que ayude Strong Guy y Wolfsbane (sus antiguos colegas de X-Factor).

Wolfsbane y Strong Guy investigan el caso de una mujer que cree que su marido le es infiel en forma astral. Como están en Pueblo Mutante, incluso las cosas más raras son posibles. Y así Wolfsbane confirma las sospechas de la mujer y descubre que la proyección astral del esposo realiza actividades sexuales con otro hombre.

Mientras tanto, en Chicago, Madrox se encuentro con un viejo conocido, Stringer, un respetado periodista. Acompañados por dos duplis, uno de ellos empieza a tocar el rostro de Stringer con descarada coquetería. Rápidamente, Madrox reabsorbe a sus duplis y explica que ellos son diferentes aspectos de su personalidad, y que de acuerdo a Sigmund Freud, todos tenemos una bisexualidad innata (la teoría freudiana nos dice que "toda persona tiene la habilidad de ser bisexual en algún momento de su vida" así que es del todo lógico que Madrox tenga un dupli bisexual).

Heterosexual, bisexual, monje shaolin, bandido, altruista, egoísta, Madrox es todas estas cosas y a la vez ninguna. Su reflexión es muy elocuente: "Puedo vivir todas las vidas que quiera. Ir en cualquier dirección, seguir todos los destinos potenciales simultáneamente. Pero si todo es posible... entonces nada tiene sentido". En cierto nivel, todos experimentamos dudas existenciales similares. A veces nuestras acciones dependen de las circunstancias, y a veces nos obsesionamos con los "¿qué pasaría si es que...?"... (¿qué pasaría si es que gano la lotería? ¿qué pasaría si tuviera una relación estable con alguien? ¿qué pasaría si pierdo mi trabajo?) y esa duda nos puede inmovilizar. Para Madrox es incluso peor, porque él puede, de hecho, intentar todas estas combinaciones  múltiples, todos estos "¿qué pasaría si es que...?". Pero como puede hacer todas estas cosas también siente que no puede hacer ninguna de ellas.

Peter David ha escrito un cómic muy entretenido y de gran profundidad filosófica. Hay una razón por la que Madrox nunca ha sido parte de los X-Men. Él no encaja. No es el típico héroe, no puede vivir su vida tan automática ni tan fácilmente como la mayoría de la gente. Jacques Lacan reinterpretó la teoría freudiana afirmando que un individuo descontento (como Madrox) revela una estructura psíquica que es constitutivamente escindida por el lenguaje. Y es también a través del lenguaje particular de cada uno de los duplis de Madrox que nosotros intuimos la miríada de posibilidades y aspectos que están enterrados muy profundamente en la mente del protagonista. Cuando Madrox crea cinco duplis para entrar en una casa todos ellos reaccionan y hablan de modo distinto. Uno de ellos acusa a Madrox de "allanamiento de morada" y amenaza con llamar a la policía, otra considera que si un dupli de Madrox fue asesinado entonces se lo merecía, otro, al contrario, busca venganza, otro es un pacifista que quiere mantenerse fuera de la situación, otro simplemente quiere irse a su casa a ver televisión. La mente escindida, en el caso de Madrox, es también el duplicado escindido. Él puede crear copias idénticas a sí mismo pero ninguna de ellas actúa de acuerdo a lo que el original esperaría.
The monster within... / el monstruo interno...

Cuando puedes ir en todas las direcciones a la vez, de repente no puedes darle prioridad a ninguna. Todas tienen igual importancia, todas carecen de importancia. Luego de irrumpir en una misteriosa mansión, Madrox encuentra a un mafioso, a su sensual enamorada y a sus peligrosos secuaces (uno de ellos es, de hecho, responsable por haber matado al dupli de Madrox). Capturado y encerrado, Madrox crea un dupli para liberarse. Sin embargo, su duplicado es un maníaco depresivo al que no le importa salir libre porque, a fin de cuentas, vivir o morir le da igual.

Una y otra vez, a Madrox se le hace difícil lidiar con sus incontrolables duplicados. Cuando hay un incendio y necesita ser rescatado, el dupli que crea simplemente corre por su vida ("Debo haber hecho un dupli que es la encarnación de mi sentido de auto-preservación"); después, uno de sus duplis amenaza con dispararle luego de haber intentado ahogarlo (es decir, la encarnación del aspecto auto-destructivo que todos tenemos dentro). Es fascinante observar un personaje que lucha no sólo contra sus rivales sino también contra sí mismo, como cualquier ser humano real, Madrox tiene dudas y preguntas, alberga el amor y el odio, y bajo presión puede reaccionar del modo más impredecible. Al final, él no sabe si logra sobrevivir el ataque de la mujer del gánster gracias a sus habilidades especiales o por pura suerte. Y eso es lo genial en Madrox, es impredecible, y sus aventuras no tienen nada en común con las aburridas y típicas historias de "buenos contra malos" que son tan comunes en la mayoría de títulos de DC o Marvel.

Sin duda alguna, Peter David es uno de mis escritores norteamericanos favoritos, y Madrox es uno de sus mejores trabajos. Sin embargo, sería muy injusto no mencionar el magnífico equipo creativo de esta miniserie: David Lloyd (el artista de “V de Vendetta”) se supera a sí mismo ilustrando las portadas. Y los lápices de Pablo Raimondi y las tintas de Drew Hennessy producen una gran obra. Pablo es un artista argentino que domina un estilo muy expresivo que exuda realismo y también sensualidad. Chicos o chicas, Pablo sabe cómo hacer que todos se vean atractivos. Sus escenas de acción son vibrantes y sus momentos de calma son una invitación perfecta para que tomemos aliento y admiremos su arte. Con líneas limpias, un excelente balance entre la luz y las sombras y una enorme creatividad visual (que se hace evidente, por ejemplo, en el diseño de la mujer monstruosa que se convierte en una araña), Pablo es el artista ideal para este miniserie que es, definitivamente, de lectura obligatoria.

November 18, 2012

Hit-Girl # 3 - Mark Millar


One’s greatest desire is to be desired by the other, said Jacques Lacan once. And although Lacan wasn’t exclusively referring to 12 year-old girls, I think that phrase fits in here quite nicely. As we’ve seen before, Mindy is undefeatable as Hit-Girl, but as a normal child she’s at the mercy of the other: she has no friends at school and she’s humiliated and ridiculed by the ‘cool’ girls. 

Her greatest desired is to be desired by her peers, or rather, to be admired or at least accepted. She has been putting a lot of effort into it. Taking this challenge as an undercover mission, she has learned everything she needed about clothing, TV series and Justin Bieber. She’s ready to be a normal girl, however she finds that her main rival is merciless. Mockeries about her look are now replaced by mockeries about how she’s so desperately trying to change her appearance. One way or another, Mindy can’t win. Her desire of being desired cannot be fulfilled.

So the question is how far would you -or any of us for that matter- go to gain acceptance? Mindy has lost her patience, and finally she decides to be a little bit more Hit-Girl and a little less girlish about this situation. She electrocutes her rival, ties her up and throws her on a garbage truck. And to top it all, she makes one final warning: she is to be accepted now, she is to become the alpha female, she is, in the end, to be desired by all the cool girls in her class. Apparently, her gambit has paid off.
Red Mist in trouble / Red Mist en problemas

Meanwhile, Red Mist has other concerns in his head. First of all, he wants to avenge his father’s death by killing Kick-Ass. However, it becomes painfully obvious that he’s not up to the task yet. He barely survives his first major criminal strike -robbing a grocery store- and he’s forced to leave the country or face the consequences of his delinquent acts. His idea is to imitate Bruce Wayne, to travel around the world and train with the greatest martial artists. By seeking revenge he’s also looking the approval of his father, something which he never obtained when the man was alive. His desire, as a neglected son, is also to be desired by the other.

As in previous issues, John Romita Jr. succeeds in creating the adequate atmosphere for this Kick-Ass spinoff. Certainly, the distinctive style of Romita’s pencils generates a much welcomed sense of unity, filling in the gaps that we might have detected from the end of Kick-Ass volume 1 and the beginning of Kick-Ass volume 2. I should also emphasize the visual strength of Tom Palmer as an inker and the delightful color palette used by Dean White. With only two issues to go it’ll be a surprise to see what happens in the end.
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Mindy (Hit-Girl)
El mayor deseo de uno es ser el objeto de deseo del otro, dijo Jacques Lacan alguna vez. Y aunque Lacan no se refería de modo exclusivo a niñas de 12 años, pienso que esa frase encaja aquí bastante bien. Como hemos visto antes, Mindy es invencible como Hit-Girl, pero como una chica normal está a merced del otro: no tiene amigos en el colegio y es humillada y ridiculizada por las chicas 'populares'.

Su mayor deseo es ser deseada por sus coetáneas, o más bien, ser admirada o por lo menos aceptada. Y ha estado esforzándose mucho para lograrlo. Asumiendo este reto como una misión de inteligencia, ella ha aprendido todo lo que hace falta sobre ropa, series de televisión y Justin Bieber. Está lista para ser una chica normal, sin embargo descubre que su principal rival es despiadada. Las burlas sobre su apariencia son ahora reemplazadas por burlas sobre su desesperado intento por cambiar de apariencia. De un modo u otro, Mindy no puede ganar. Su deseo de ser deseada no puede cumplirse.

Así que la pregunta es, ¿qué tan lejos irías -o iríamos en todo caso- para ganar aceptación? Mindy ha perdido la paciencia, y finalmente decide ser un poco más Hit-Girl y un poco menos niña. Electrocuta a su rival, la amarra y la tira en un camión de basura. Además, le hace una advertencia final: a partir de ahora ella será aceptada, se convertirá en la hembra alfa, ella será, al final, deseada por todas las chicas populares de su salón. Aparentemente, su ardid ha dado resultados.

my drawing / mi dibujo
Mientras tanto, Red Mist tiene otras preocupaciones en su cabeza. Primero, quiere vengar la muerte de su padre y matar a Kick-Ass. Sin embargo, comprueba dolorosamente que todavía no está listo para esa tarea. Él apenas sobrevive su primer gran golpe criminal -asaltar una bodeguita- y es obligado a abandonar el país o enfrentar las consecuencias de sus actos delictivos. Su idea es imitar a Bruce Wayne, viajar por todo el mundo y entrenarse con los mayores expertos en artes marciales. Al buscar venganza también está buscando la aprobación de su padre, algo que nunca obtuvo cuando el hombre estaba vivo. Su deseo, como hijo abandonado, es también ser deseado por el otro.
  
Al igual que en números anteriores, John Romita Jr. crea con éxito una atmósfera adecuada para este serie derivada de Kick-Ass. Ciertamente, el estilo distintivo de los lápices de Romita genera una bienvenida sensación de unidad, llenando los vacíos que podríamos haber detectado entre el final del volumen 1 y el comienzo del volumen 2 de Kick-Ass. También debería enfatizar la fortaleza visual de Tom Palmer como entintador y la deliciosa paleta de colores usada por Dean White. Sólo faltan dos números para que termine todo, y será una sorpresa ver qué pasa al final.  

November 16, 2012

The Secret Service # 4 - Mark Millar & Dave Gibbons


Gary is good with guns, lethal in hand-to-hand combat and a fast driver. Nevertheless, he lacks the proper elegance and distinguished demeanor of a James Bond. In order to become a spy for the British Crown, he must reinvent himself under the guidance of his uncle Jack. 

Many things happen in this fourth installment of Millar’s Secret Service. First of all, we see Jack teaching his nephew how to dress like a gentleman. Then, he forces Gary to pass one final test after administering him a somniferous substance. The teenager, then, wakes up in Colombia, undressed, with no money and no weapons. It is under these conditions that he must reach a certain address in which he’ll find a plane ticket to return to England.


Gary is quickly intercepted by a police officer, who plans to arrest him under charges of indecent exposure. He even accuses the youngster of being involved in gay activities. Surely, this could be construed as a funny scene about an aggressive macho cop and a disoriented young man. Nevertheless, I think the partial male nudity observed by the police officer is enough to elicit in him the fear of the otherness, the fear of homosexuality. For the man of the law, homosexuality in expressed in a personality, a life style, but also a morphology that entails an indiscreet anatomy (in this case Gary’s state of undress). 

Without knowledge of the language, Gary must do everything he can to avoid being arrested and to locate the required house. When he gets there he realizes that this house is owned by one of Colombia’s most sought-after drug lords, with a small army at his disposal. Gary must either kill them all or die trying. As in the previous issues, Dave Gibbons does an amazing work. The action scenes, the exotic locations and the behavior of the characters are enhanced by the stylistic choices of one of Britain’s most respected and awarded artists. There are still plenty of mysteries to be resolved before this miniseries concludes, and I’m impatient to hold in my hands the next issue.
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Gary es bueno con las armas, letal en combate mano a mano y un veloz conductor. No obstante, carece de la elegancia y la actitud distinguida de un James Bond. Para convertirse en un espía de la corona británica, él debe reinventarse a sí mismo bajo la tutela de su tío Jack.

Suceden muchas cosas en este cuarto capítulo de "Secret Service" de Millar. En primer lugar, vemos a Jack enseñándole a su sobrino cómo vestirse como un caballero. Luego, obliga a Gary a pasar un último test luego de administrarle una sustancia somnífera. El adolecente, entonces, despierta en Colombia, desvestido, sin dinero y sin armas. Es bajo estas condiciones que debe llegar a un lugar en el que encontrará un boleto de avión para regresar a Inglaterra.

Gary es rápidamente interceptado por un oficial de la policía, quien planea arrestarlo bajo cargos de exposición indecente. Incluso acusa al jovencito de estar involucrado en actividades gay. Seguramente, esto podría ser visto como una escena chistosa sobre un policía machista y agresivo y un joven desorientado. No obstante, creo que la desnudez parcial masculina observada por el policía es suficiente para provocar en él un miedo hacia la otredad, un miedo hacia la homosexualidad. Para el hombre de la ley, la homosexualidad es expresada en una personalidad, en un estilo de vida, pero también en una morfología que implica una anatomía indiscreta (en el caso de Gary sería estar medio desvestido).
my drawing / mi dibujo

Sin conocer el idioma, Gary debe hacer todo lo que puede para evitar ser arrestado y localizar la casa a la que debe llegar. Cuando llega allí, se da cuenta que la residencia es propiedad de uno de los más buscados señores de la droga de Colombia, con un pequeño ejército a su disposición. Gary debe matarlos a todos o morir intentándolo. Al igual que en números anteriores, Dave Gibbons hace un asombroso trabajo. Las escenas de acción, las locaciones exóticas y el comportamiento de los personajes son aumentados por las opciones estilísticas de uno de los más respetados y premiados artistas británicos. Aún hay muchos misterios por resolver antes de la conclusión de la miniserie, y estoy impaciente por ver qué pasará.

November 14, 2012

Reverso - Centro Colich (Barranco)


“Los colosos custodios de un rey ficticio”- Hugo Salazar
Here is a question that has vexed me of late: what really constitutes an act of creation?

I have -for a couple of years now- been acknowledged as the creator of quite entertaining tales, if I do say so myself… but I've often wondered, just how "creative" was my process. How do I assemble my little cast of characters, the situations, the emotions and all of it together? You see, since I was child I always loved to write things, it doesn’t matter if at the end they didn’t make much sense, it was fun every step of the way.

Now, to have a relationship could be compared to an act of creation. I was thinking about this after reading Constantino Carvallo’s book. Definitely, that book is forcing me to analyze myself… and as a direct result of such confrontation, I end up almost buried under a ton of philosophical sentences.

True communication and friendship can also be considered as a true act of creation. When I was still studying Literature in my university, I had an optional class that was supposed to teach me how to write. I remember my first work… my teacher said that my short story wasn’t excellent but it sure had some brilliant moments. So there I was, wondering if my short story was an act of creation that should set an example or quite the opposite. I was genuinely speechless. When someone (a student I can’t remember now) asked me who my greatest influences were, I found that hard to answer. And I mean it. Even something I hate with a passion which surpasses understanding is an influence, since I will be consciously attempting not to do that.
my drawing / mi dibujo

Back on track: I've said before that I don't think there are any original stories left to tell. All we can do is fiddle the trappings a bit and, one hopes, in the process create something that will at least have the illusion of being new and different.

A true act of creation should be, obviously, indubitably, unquestionably, an act in which we use all our energies in a crazy attempt communicating something that is relevant to us -it’s just like solving an existential problem- or, why not, to get to know somebody, to create an open and long lasting relationship with another human being, a human being that deep down has the same fears, uncertainties and desires as we do. Perhaps this is the most human act we are capable of... I don’t know, but finally I started to think that if instead of spending so much time reading and writing would it have been better to spend it in, say, doing something else entirely?
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Ayer martes se inauguraron simultáneamente cinco muestras en el Centro Colich. Andrea Gago exhibió sus “Carpetas de dibujo”, deliciosas ilustraciones muy imaginativas hechas, algunas, con tinta china, y otras con colores pastel. Luego Giancarlo León Waller presentó “Placas”, un interesante trabajo que juega con procesos fotoquímicos, siempre desde una óptica un tanto lúgubre pero no por ello menos atrayente. Luna Moreno compartió su colección primavera-verano 2013, con prendas de muy buen corte y una presentación de lujo. El artista Gianfranco Piccone Sánchez Concha expuso “Fractales andinos”, con cuadros que se dividían en tres secciones, cada una con un estilo de pintura particular. Finalmente, tenemos a “Reverso”, sin duda, lo mejor de la noche: una selección fascinante de objetos hechos con cartón corrugado, en donde la sofisticación del diseño y el aspecto lúdico de los mismos los convierte en piezas únicas que todos desearían coleccionar. 

En esta ocasión tuve la suerte de contar con la compañía de Max (a quien pueden leer en “Palabras libres y más”). Nos entretuvimos analizando los títulos de piezas como “Estado líquido”, y dicho sea de paso, lo que no faltó fue el líquido. Además de vino tinto, los infaltables chilcanos del pisco Hijo del Sol no se hicieron esperar. Saludé a Carmen Alegre, que siempre se acuerda de Max desde nuestra visita a Lucía de la Puente en marzo, hablé brevemente con Iván Fernández Dávila y Elizabeth López Avilés, quienes me presentaron a Giancarlo León Waller. 

También saludé a Hugo Alegre, a Julio Garay, a Isabelle Decencière, a Adriana Urrutia, a José Arturo Lugón, a Lorenzo Osores y a Lothar Busse, el director del Centro Colich. Mientras conversaba con Max sobre la obra de Séneca y sus tres libros sobre la ira (que por cierto todavía no he tenido la oportunidad de leer), saludamos a Rafael Velázquez, a José Medina y a Marcos Palacios. En el transcurso de la noche conversé con Noah Alhalel, Daniel Velázquez (uno de los artífices de Reverso, y no debemos olvidar el lema de la marca: “un mundo nuevo, un mundo divertido… un mundo reverso”). Después de recorrer los cinco espacios en los que se exponían las distintas muestras, Max y yo nos quedamos conversando un rato con Marcos Palacios. Sin duda fue una noche muy entretenida, y muy memorable por diversos motivos, entre ellas la escala que realizamos Max y yo en la sección de joyería del Centro Colich. 

Aunque, claro, tampoco debemos olvidar nuestro momento estelar junto a Jesús Alzamora, conductor de polizonte, quien nos entrevistó brevemente y con un muy buen sentido del humor (a mí me preguntó qué poder tendría un súper-héroe de mi creación y yo respondí, con la mejor de las intenciones “un hígado de hierro”, y otra de sus preguntas, basándose en mi nombre, fue ¿en qué año ganó el Nobel García Márquez?, en 1982, fue mi respuesta… imposible olvidar la fecha, son dos años antes de que yo naciera). Quizás el próximo jueves, cuando se sienten a ver Polizontes, me encuentren a mí disertando sobre los hígados heroicos y a Max haciendo imprescindibles aclaraciones sobre sus similitudes con el héroe que yo debería ya haber inventado. 

Por cierto, para los que quieran ver más cuadros del genial artista Hugo Salazar los invito a visitar el siguiente link.

November 12, 2012

Fashion Beast # 2 - Alan Moore, McLaren & Percio


“You decided to trade being a coat hanger for a clothes hook?” is the question Doll, a courageous transvestite, must answer. After being fired, Doll wanders in the streets. There’s poverty in this world and a certain level of despair. Some guys are willing to join the army so that they can have food and a roof over their heads. Others, however, choose a different path. In a city obsessed with fashion, what could be better than being a supermodel?

Desperate, people come by the hundreds to the auditions held in Celestine’s headquarters. Life on the streets can be hard for the body, and some of the participants are injured, mutilated or obese. Obviously, they get rejected immediately. Doll witnesses how a girl with arms burned by radiation is discarded, as well as an effeminate boy and a woman who has altered her face in order to portray a permanent grin, a horrifying rictus that undermines the very meaning of the smile. Perhaps, in the same way that in real life a supermodel’s smile is repeated in hundreds of photo sessions and events, and thus ends up feeling phony, the idea of a facial plastic alteration like the one we see here makes perfect sense.
Everyone wants to be a model / todos quieren ser modelos

Doll may be a young man dressing up as woman, but his confidence and attitude are everything the fashion industry expects from a model. And thus, he’s accepted as the new supermodel of the season. In the changing room, Doll runs into Tomboy, the lesbian who dresses up as a guy. Together they synthetize an unexpressed rivalry between genders and forms. They are in-between places, not entirely men and not entirely women either. As Slavoj Žižek asked once:  “what if sexual difference is ultimately a kind of zero-institution of the social split of the humankind?”.

Tomboy successfully humiliates Doll by telling him that he isn’t “fooling anybody”. Doll might try to conceal his penis wearing a special underwear, but in the end he’s still a man. Nevertheless, it’s deliciously ironic to have this criticism about sexuality coming from another transgendered individual. If Doll isn’t fooling anyone, neither is Tomboy. They’re both performers, they’re both subverting the heterosexual normativity. And yet, they face each other as adversaries. 

How can we interpret this attempt at redefining sexuality by breaking the laws of society? In Jacques Lacan's schema of the signifier the words "homme" and "femme" could be placed above two identical doors. The opposition man/woman should imply, at least in a traditional mindset, the sexual difference; but “the true surprise resides in the fact that, at the level of the imaginary referent, THERE IS NO DIFFERENCE”.
the burned woman and the effeminate boy /
la mujer quemada y el chico afeminado

When Doll is finally dressed and ready to walk down the runway and dazzle the public, he loses all patience. He questions his role. Whether a coat hanger or a clothes hook, he still can’t escape from the tyranny of clothing. This thing our ancestors invented centuries ago that has now become even more important that people itself. A similar dilemma affects Tomboy too. For Lacan the signifiers "homme" and "femme" can be exemplified in the simplified icons of a man and a woman that always appear in the doors of public bathrooms. Lacan reminds us something. The two doors are always identical. The sign of man and woman could be placed on either door and it would make no difference. Finally, as Žižek affirms, the “sexual difference does not designate any biological opposition grounded in ‘real’ properties, but a purely symbolic opposition to which nothing corresponds in the designated objects - nothing but the Real of some undefined X which cannot ever be captured by the image of the signified”.

Neither Doll nor Tomboy can be properly associated to the signified. They have turned their backs to biology and cultural norms. They have repainted the icons of the doors, changing the ladies restroom for the gentlemen restroom back and forth, and amidst all this transgendered transgression, they have restructured symbolic oppositions. Will the fashion industry survive such turmoil? How will the public react to a transvestite being chosen as Celestine’s main model?  
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"¿Decidiste dejar de ser un colgador de abrigos para ser un perchero?", es la pregunta que Doll, un valiente travesti, debe responder. Luego de ser despedido, Doll camina por las calles. Hay pobreza en este mundo y un cierto nivel de desesperación. Algunas personas están deseosas de unirse al ejército para tener comida y un techo sobre sus cabezas. Otros, sin embargo, eligen un camino distinto. En una ciudad obsesionada con la moda, ¿qué podría ser mejor que dedicarse al modelaje?

Desesperados, cientos acuden a las audiciones en los cuarteles generales de Celestine. La vida en las calles puede ser dura para el cuerpo, y algunos de los participantes están heridos, mutilados u obesos. Obviamente, son rechazados de inmediato. Doll observa cómo una chica con los brazos quemados por la radiación es descartada, así como un chiquillo afeminado y una mujer que ha alterado su rostro para tener una sonrisa permanente, un rictus horroroso que trastorna el significado de la risa. Tal vez, del mismo modo que la sonrisa de una supermodelo, en la vida real, es repetida en cientos de sesiones de fotos y eventos, hasta que deja de ser auténtica, la idea de una alteración facial plástica como la que vemos aquí tiene perfecto sentido.
Doll

Doll puede ser un muchacho vestido como mujer, pero su confianza y su actitud son todo lo que la industria de la moda espera de un modelo. Y así, es aceptado como el nuevo supermodelo de la temporada. En los vestuarios, Doll se encuentra con Tomboy, la lesbiana que se viste como chico. Juntos, sintetizan una rivalidad no expresada entre los géneros y las formas. Están entre dos mundos, no son enteramente hombres ni tampoco enteramente mujeres. Como preguntó Slavoj Žižek una vez: "¿Qué pasaría si la diferencia sexual es, en definitiva, un tipo de institución-cero de la división social de la humanidad?".

Tomboy humilla con éxito a Doll al decirle que él no está "engañando a nadie". Doll puede tratar de ocultar su pene usando ropa interior especial, pero al final sigue siendo un hombre. No obstante, es deliciosamente irónico que esta crítica sobre la sexualidad venga de un individuo transgénero. Si Doll no engaña a nadie, Tomboy tampoco. Ambos actúan, ambos subvierten la normatividad heterosexual. Y aun así, se enfrentan como adversarios.

¿Cómo podemos interpretar este intento de redefinir la sexualidad rompiendo las leyes de la sociedad? En el esquema del significante de Jacques Lacan, las palabras "homme" y "femme" podrían colocarse sobre dos puertas idénticas. La oposición hombre/mujer debería implicar, al menos según la mente tradicional, la diferencia sexual; pero "la verdadera sorpresa reside en que, de hecho, al nivel del referente imaginario, NO HAY DIFERENCIA".
Tomboy & Doll

Cuando Doll por fin se viste y está listo para caminar por la pasarela y deslumbrar al público, pierde la paciencia. Y cuestiona su rol. Ya sea un colgador de abrigos o un perchero, igual no puede escapar de la tiranía de la ropa. Esta cosa que nuestros ancestros inventaron hace siglos y que ahora se ha convertido en algo más importante que la gente. Un dilema similar también afecta a Tomboy. Para Lacan, los significantes "homme" and "femme" pueden ser ejemplificados en los íconos simplificados de un hombre y una mujer que aparecen en las puertas de los baños públicos. Lacan nos recuerda algo. Las dos puertas son siempre idénticas. El signo de hombre y mujer podrían ser colocados en cualquier puerta y no habría ninguna diferencia. Finalmente, como afirma Žižek, la "diferencia sexual no designa ninguna oposición biológica fundada en propiedades 'reales', sino puramente una oposición simbólica a la que no le corresponde nada en el objeto designado - nada excepto el Real de alguna X indefinida que no puede ser capturada por la imagen del significante".

Ni Doll ni Tomboy pueden ser asociados apropiadamente al significante. Le han dado la espalda a la biología y a las normas culturales. Han pintado encima de los íconos de las puertas, cambiando el servicio de damas por el de caballeros y viceversa, y en medio de toda esta trasgresión transgénero, han reestructurado las oposiciones simbólicas. ¿Sobrevivirá la industria de la moda semejante terremoto? ¿Cómo reaccionará el público cuando un travesti sea elegido como el principal modelo de Celestine?